ÅPENT BREV TIL MILJØVERNMINISTEREN.

bror ulv 2

ILL. RUNE OLSEN.

Det er med stor sorg jeg ser at miljøvernministeren legger seg skinnflat for rovdyrnemdene som fremstår som kunnskapsløse og hatefulle og som mangler enhver kunnskap om balansen i naturen .

Disse rovviltnemdene består etter hva jeg har forstått av medlemmer av Senterpartiet , som blir krenket bare de ser en tegning av en ulv på en melkekartong eller noe annet .

Rovviltnemndene vedtok i dag å skyte ulver i tre ulvefamilier inne i ulvesonen. Blant ulvene som skal skytes er Rømskogflokken, som delvis lever i Sverige. Tidligere denne uken avviste svenske myndigheter jakt på denne flokken. – Det er hårreisende at man nå vil gå inn i ulvesonen og skyte så mange ulver. Vedtaket om å skyte Rømskogflokken er en ren provokasjon. Ulvebestanden er nå så svak at vi ikke har en eneste ulvefamilie å miste, sier Arnodd Håpnes, fagleder i Naturvernforbundet.

Ulven ble midlertidig fredet i 1971, og varig fredet 15. mai 1973. I Norsk rødliste for arter 2015 er ulv karakterisert som kritisk truet.

7 februar 1997 stor Miljøverndepartementet som arrangør for ett møte hvor Bernkonvensjonen og rovviltforvaltningeni Norge .

Det ble presissert meget nøye ar de grunnleggende prinsipp forplikter hvert enkelt land A ta vare på de rovviltarter vi har , at de holdes utenfor fare , at det er livskraftige og reproduserende bestander.

Dette poengterte sekretariatet for Bernkonvensjonen meget nøye og la sœrlig vekt på at ulv og bjørn skulle øke sine bestander, og dette skulle vœre de viktigste oppgavene de neste årene .

Bernkonensjonen sammenfattet dette i 3 punkter “:

*Partene har klare forpliktelser til å sikre artene innenfor hvert land.

*Disse forpliktelesene kan ikke overføres til andre land.

*Hvert land har ansvar for å bevare levedyktige populasjoner av alle rovdyrarter, noe annet er en klar mistolking av  «Bernkonvensjonen»:http://www.miljodirektoratet.no/no/Tema/Internasjonalt/Internasjonale-avtaler/Bernkonvensjonen/

1998 ble det satt igång ett prosjekt som het Spekedalsprosjektet  der staten betalte for gjetervirksomheten , hvor sauebøndene samlet sauer fra de forskjellige gårder og gjetet sauene .

Problemet var bare  at kl. 21 tok alle gjeterne fri for dagen. s;lik at ulvene kunne forsyne seg, dermed ble potten dobbelt for sauebøndene , både erstatning for tap til rovdyr og penger til gjetevirksomhet .

Av de 3588 sau som ble sluppet i vår, har 327 sau gått tapt.

- Spekedalsprosjektet er nå godt innarbeidet. Utgangspunktet for Spekedalsprosjektet var å unngå ulveskader på sau som beitet på Vestkjølen og Hanestadkjølen. I så måte ha prosjektet vært særdeles vellykket. Ikke en eneste sau er dokumentert tatt av ulv i Spekedalsområdet. Å la husdyr på utmarksbeite og ulv få hvert sitt område fungerer, sier Haugseth.

Foreninger som “ØSTRE HEDMARK JAKT OG MILJØFORENING” har en leder som åpent stiller opp i media med børsa i hendene og sier at de vil ta alle midler i bruk for å fjerne ulven fra norsk jord.

Enkeltpersoner inne på ekstreme hatgrupper på facebook oppfordrer stadig vekk til SGT, ( skyt, grav.ti) når det gjelder ulv.

Hatuttrykkene og sinnet florerer.

Nylig så vi også at svamper dynket med blod og gift, ble oppdaget i skogene i Østfold, og dette var helt klart myntet på lokale ulver og/eller andre rovdyr..

Skremselspropagandaen brukes for alt den er verdt i media og bekymrede mødre står frem i aviser og forteller om stor frykt , at de må ha “ulvetaxi” for å sende barna til skolen og våger knapt å slippe barna ut etter skole tid .

Gamle gubber bevœpner seg med børsa , når de går tur med hunden .

Frykten råder i mange bygder .

I disse rovdyrmotstandermiljøene så mistror man alt som heter forskning og tror heller på hva vi selv tror og hører.

“Faktaene” kommer da fra vandrehistorier, konspirasjonsteorier og gamle skrekkhistorier.

Dette brukes så aktivt for å bygge ett enda sterkere trusselbilde i forhold til ulven.

Kort sagt, man kriminaliserer ulven for å skape en legitimitet for utrydding.

Dette er en kjent strategi som vi har sett mange ganger opp gjennom histotien og kanskje i forbindelse med krigstilstander, borgerkriger, kolonosering av u-land osv.

Rovviltnemdene må byttes ut med medlemmer som har kunnskap om forvaltning av naturen .

Ulvesona er ment som et område hvor ulven skal få leve, uten å være i konstant fare for å bli skutt. Det er ikke noe annet enn nitrist å se hvordan flertallet i rovviltnemndene gang etter gang prøver å få skutt så mange flokker som mulig, helt på tvers av deres mandat.

Vedtaket strider både med innstillingen fra deres sekretariat hos Fylkesmannen og en uttalelse de har hentet fra svenske myndigheter ved Naturvårdsverket. Siden Rømskogflokken også lever på svensk side, skal dette gjøres. De svenske myndighetene er helt klare på at den skandinaviske ulvestammen er helt avhengig av de få individene som finnes i dag. I Sverige befinner man seg snart under den grensen man har satt for at bestanden av ulv skal være levedyktig, og man har nå i to sesonger stanset alt av lisensjakt.

Naturvårdsverket anser att det är olyckligt om licensjakt, vilken kan påverka den svenska vargpopulationens storlek negativt, medges i Norge. Ett beslut om licensjakt efter vargarna i Römskogreviret och att vargarna fälls, riskerar att försvåra det fortsatta arbetet med att uppnå och bibehålla gynnsam bevarandestatus för den svenska vargstammen.

Annonser
Publisert Kategorier ROVDYRPOLITIKK, VideoStikkord , , , , ,